In 2021 beleeft de Tendermanager van het Jaar Verkiezing zijn derde seizoen. De Salesmanagement Association (SMA) en Cinfield namen het initiatief om het relatief jonge sales-vak ‘het podium te geven dat het verdient’. Aan het woord zijn de Tendermanager van het Jaar-winnaars van de edities 2019 (Yvette Naaijkens, Heijmans) en 2020 (Leontien Navest, Capgemini). In dit unieke interview blikken zij terug én vooruit op de verkiezing.
Hoe heb je de verkiezing ervaren?
Leontien: “Ik ging er blanco in, ik wist niet wat ik precies kon verwachten. Deelname heb ik als heel positief ervaren en het heeft me echt getriggerd om na te denken over waarom ik de dingen doe zoals ik ze doe.”
Yvette: “Eens! Alle facetten van het vak worden belicht. Ik heb mijn deelname ook wel ervaren als een soort tendertraject voor jezelf. Je zoekt voortdurend naar manieren om te laten zien wat je kan en wat
dat dan zal doen met de jury.”
Leontien: “En het is toch ook de erkenning die je krijgt, heb ik gemerkt. Met je deelname kom je onder een vergrootglas te liggen, en als je wint dan is er
meer dan genoeg erkenning.”
Yvette: “Het winnen is natuurlijk heerlijk. Dat heeft me echt veel gebracht. Ik heb een nieuw netwerk aangeboord. Intern en extern. Het heeft ook bijgedragen aan mijn deelname aan de verkiezing Bouwpersoon van het Jaar (red. waar Yvette een derde plek veroverde). De directie stond letterlijk op de stoep om me te feliciteren. Dat zag ik totaal niet aankomen.”
Hoe komt dat aandacht voor vak nog nodig is?
Yvette: “Tendermanagement is toch vaak nog een ondergeschoven kindje. Je merkt in je omgeving dat veel mensen onbekend zijn met het vak. Eigenlijk is het pas in de laatste vijf jaar echt in opkomst.”
Leontien: “Het zit misschien ook wel een beetje in de persoonlijkheid van de Tendermanager. Waar de Sales wat extraverter is dan gemiddeld, is de Tendermanager vaak wat introverter, faciliterend. Wij vinden het al snel prima om achter de schermen te blijven. Er is daardoor vaak onvoldoende zichtbaarheid voor de cruciale bijdrage die Tendermanagement levert aan het succes van een bedrijf. Sinds ik heb deelgenomen aan de verkiezing heb ik de indruk dat de rol veel bekender is dan voorheen binnen Capgemini. Veel collega’s keken de lifestream en inmiddels roepen ze: ‘Als je iets over bids wilt weten, dan moet je bij Leontien zijn’.”
Yvette: “Ja precies, zelfs nu nog krijg ik belletjes van divisies in de organisatie. Kun je meedenken met onze tender? Het geeft – zoals het ook bedoeld is – het vak een podium. En dat is belangrijk. We kunnen van elkaar leren. Veel bedrijven worstelen met de vraag hoe je Tendermanagement goed inricht. En het geeft ook opening om als Tendermanager meer en beter samen te werken met Sales/Commercie. Zo win je veel meer bids.”
In hoeverre heeft deelname je veranderd?
Leontien: “Ik denk veel meer na bij wat ik doe. Eerst werkte ik veel vanuit intuïtie. Maar sinds de verkiezing ben ik veel bewuster met het vak bezig.”
Yvette: “Haha bij mij is het precies andersom. Voor mij heeft de verkiezing ook echt een boost gegeven aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik bereidde voorheen alles tot in de puntjes voor, alles was doordacht. Nu zit juist comfortabeler in mijn rol en vaar ik juist meer op mijn intuïtie.”
Wat heeft Corona betekent voor de rol van Tendermanagement?
Leontien: “Ik ben veel meer people manager geworden. Je krijgt toch te maken met een hoop verstorende factoren: teamleden met Corona, thuiswerken terwijl de kinderdagverblijven dicht zijn. Ik ben veel bewuster bezig met teamdynamiek en teamenergie. Wel hebben we inmiddels de vorm wel redelijk gevonden. Korter en vaker overleggen. Waar je fysiek brainstorms doet van een dagdeel is online twee uur echt de max. Het heeft ook voordelen die afstand natuurlijk. In je eentje, thuis achter je laptop op een taak focussen gaat veel beter, maar je mist dan weer de afstemming met elkaar in de projectruimte.”
Yvette: “Ja, het afstemmen is veel minder. Dat gaat online minder natuurlijk en daardoor mis je dingen, doorvragen gebeurt veel minder. Het is veel moeilijker een gevoel op te doen wat er speelt. Je pakt niet altijd de telefoon om een hele kleine vraag te stellen. Anders los je het met even meekijken op. Mensen doen meer aannames. Ik probeer goed na te denken over de brainstorm-methodiek om het maximale uit een meeting te halen. Maar eigenlijk wil je een soort vibe creëren, een plek waar alles aan de muur hangt. De energie hoog krijgen. Dat blijft een uitdaging.”
Als je vooruit kijkt, wat is dan jouw visie op het vak?
Yvette: “Wat mij betreft moeten Marketing, Sales en Tendermanagement veel dichter naar elkaar komen. Misschien moeten bedrijven ook wel veel meer kiezen voor wie ze eigenlijk willen werken. En alleen de klanten of bids kiezen waarop je echt onderscheidend kunt zijn, echt waarde kunt toevoegen. Klanten stellen ook steeds inhoudelijk-complexere vragen.”
Leontien: “Ja, en ik denk ook dat er nog grote winst te behalen is door als marktpartij in een vroeg stadium betrokken te zijn bij een opdrachtgever. Om informatieve, verkennende en sturende gesprekken te kunnen voeren met elkaar. Om samen na te denken over de tenders die volgend jaar op de markt komen.”
Yvette: “Precies. Openheid en begrip voor elkaar. Er heerst eigenlijk zoveel wantrouwen. We mogen het opdrachtgever-opdrachtnemer denken wel eens wat meer loslaten en veel meer vanuit partnership samenwerken.”
Waarom zouden mensen iemand moeten nomineren of deelnemen?
Leontien: “Om het vak te promoten.”
Yvette: “Om het vak én je eigen organisatie te promoten.”
Leontien: “Om iemand erkenning te geven.”
Yvette: “Eigenlijk is de vraag: Waarom niet? Alleen de eerste stap is al zo gaaf. Deelname is echt een cadeau!”
Nomineren kan nog net!
Ken jij een Tendermanager (in dienst bij een werkgever) binnen jouw netwerk die echt succesvol is en indruk maakt door zijn/haar onderscheidende aanpak bij het winnen van tenders voor zijn/haar organisatie? Nomineer hem of haar dan voor de Verkiezing van Tendermanager van het Jaar 2021! Nomineren nog tot 1 juni 2021.