Werken als adviseur bidmanagement, allesbehalve saai!

Een half jaar geleden startte ik als adviseur bidmanager bij Cinfield. Een nieuwe baan is het geijkte onderwerp op verjaardagen of met vrienden in het café. ‘Hoe is het op je nieuwe werk? Je hebt toch een nieuwe baan?’ Zodra je enthousiast van wal steekt over je eerste ervaringen als adviseur bidmanager volgt steevast de vraag: ‘Leuk, maar wat doe je dan precies?’ Soms zijn mensen bekend met tenders en aanbestedingen en reageren ze verbaasd: ‘Maar aanbestedingen zijn taaie en saaie trajecten. Past dat wel bij jou?’ Enthousiast vertel ik ze vervolgens wat het werk als adviseur bidmanagement juist zo interessant en uitdagend maakt.

Tenders voor dummies

De vriend of vriendin, neef of nicht die nog nooit van tenders en aanbestedingen heeft gehoord leg ik het graag uit. Ik vertel ze dat dit formele salestrajecten zijn waarbij meerdere partijen uitgenodigd worden een offerte uit te brengen. Deze offertes worden beoordeeld op basis van vastgestelde criteria, meestal gericht op beste prijs/kwaliteit. De partij met de hoogste beoordeling krijgt het contract gegund.

Overheden zijn door wet- en regelgeving verplicht hun bestedingen transparant te maken. Het gaat immers om publiek geld en die uitgaven moeten worden verantwoord. Er komen veel spelregels bij kijken: bij grote bedragen wordt er Europees aanbesteed, terwijl sommige aankopen direct, onderhands, aan een partij gegund mogen worden. Ook het bedrijfsleven kan ervoor kiezen aan te besteden om de maximale concurrentiestelling te benutten. Veel met name grote aanbestedingen spreken tot de verbeelding: de aanleg van de Noord-Zuidlijn, sportkleding van de lucht- en landmacht, de koffieautomaat bij de politie, cateringfaciliteiten op Schiphol, maar ook de schoonmaakpartner van Heineken. Je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt aanbesteed!

Inhoud vs. praatjes

In dit soort trajecten draait het niet om het mooie praatje of het leuke voorkomen van een salesmanager. Je krijgt de opdracht gegund wanneer jouw onderscheidende aanbieding precies aansluit op de eisen en wensen van de klant en daarmee de hoogste beoordeling verdient. En dat volgens een vastgestelde procedure en binnen de deadline. Cinfield ondersteunt organisaties daarbij.

Als adviseur help ik organisaties bij het optimaliseren van het (commerciële) proces, voorafgaand en tijdens tenders, begeleid ik tendertrajecten en daag ik organisaties uit bij de ontwikkeling van een onderscheidende offerte en strategie. Niet allemaal tegelijk, maar afhankelijk van de behoefte van de opdrachtgever.

Maar jij hebt toch hotelschool gedaan?

‘Maar dat is heel anders dan wat jij gestudeerd hebt, hoe zit dat?’ Inmiddels een veel gehoorde en begrijpelijke reactie van mensen in mijn omgeving. Toch sluit de kennis vanuit mijn studie, mijn werkervaring bij een horeca-uitzendbureau en mijn passie voor hospitality heel goed aan op mijn werk. Ik vind dat organisaties nog veel kunnen leren van de wijze waarop hospitality-organisaties omgaan met hun gasten, ofwel klanten. Dat neem ik altijd mee in mijn werk: anders kijken en anders denken.

Ik stel geregeld de vraag: wat hebben zij nodig om hun doelstellingen te bereiken? In plaats van: wat kunnen wij aanbieden? Het antwoord geeft inzicht in de uitdagingen en behoeftes van de klant. Inzichten die de klant soms zelf nog niet heeft ontdekt of herkend. Organisaties die met dienstverlening of producten bijdragen aan de doelstellingen van de klant maken het onderscheid en creëren meerwaarde. Vanuit deze gedachte help ik onze opdrachtgevers met het winnen van tenders en het behalen van hun commerciële doelstellingen. En dat betekent soms dat ik hele kritische of moeilijke vragen stel.

In de stroomversnelling van een adviseur bidmanagement

Wat mijn werk als adviseur bidmanagement zo leerzaam en uitdagend maakt? Ik doe in korte tijd veel werkervaring op en leer alles op het gebied van bidmanagement en commerciële strategieontwikkeling. Dat komt bovenop het volgen van ons trainingsprogramma, de intervisies met onze associate partners en de uitdagende projecten bij opdrachtgevers in verschillende branches. Hierdoor groei ik als commercieel professional en werk ik continu aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Mijn opgedane kennis, ervaring en inzichten pas ik direct toe in nieuwe projecten. Met als doel: bijdragen aan het commerciële succes van onze opdrachtgevers!

Koffie?

Ik ben op zoek naar collega’s! Word jij enthousiast van winnen? Ben je nieuwsgierig en inventief, en klaar om een tweede of derde stap in je carrière te maken? Dan drink ik graag koffie met je! Je mag mij bellen of appen via 06 19 26 68 51 of mailen via anouk.vanklink@cinfield.nl.

Deel dit artikel:

Meer artikelen