Hoeveel onbenutte kansen kost de zoektocht naar een goede bidmanager?
07 september 2018 Anouk van Klink

Hoeveel onbenutte kansen kost de zoektocht naar een goede bidmanager?

Welke impact heeft de krapte op de arbeidsmarkt op jouw tenderorganisatie?

‘Aantal vacatures bereikt recordhoogte’, kopte het Centraal Bureau voor de Statistiek onlangs. In de tweede helft van 2018 stonden 251 duizend vacatures open, terwijl de werkloosheid steeds verder afnam. Het duurt bovendien steeds langer voor vacatures zijn ingevuld. Voor Nederlandse werkgevers wordt het steeds lastiger voldoende en geschikt personeel te vinden. Als cruciale functies voor het winnen van nieuwe contracten niet ingevuld zijn kan dat grote gevolgen hebben. Hoe behaalt je de commerciële doelstellingen van de organisatie bij onderbezetting van jouw tenderafdeling?

Hoeveel kansen blijven liggen?

Organisaties hebben gemiddeld drie maanden nodig een nieuwe bidmanager of schrijver te werven en te selecteren. De volgende twee maanden zijn nodig de nieuwe collega volledig in te werken in de organisatie. In deze vijf maanden worden bidmanagement- en schrijfwerkzaamheden doorgaans belegt bij andere bid- of salesmanagers. Die krijgen deze extra werklast bovenop hun eigen werkzaamheden. Het gevolg is dat er concessies worden gedaan op de kwaliteit van de aanbieding. De winkans neemt daarmee sterk af. Of er wordt helemaal niet ingeschreven. Een gemiste kans! Met een interim-bidmanager of schrijver waarborg je de continuïteit van het tenderwerk en blijf je kansen maximaal benutten. In de tussentijd kan de organisatie in alle rust een goede bidmanager werven en selecteren.

‘Dat is bij ons niet mogelijk, want…’

Een veelgehoord bezwaar tegen een interim-bidmanager of -schrijver is dat hij of zij niet bekend is met ‘onze business’. Dat klopt, maar júist die blik van buiten daagt de organisatie uit een onderscheidende oplossing aan te bieden. De vraagstelling en behoefte van de klant worden vanuit andere perspectieven benaderd. Dat leidt vaak tot vernieuwende en onderscheidende oplossingen. Naast een uitstekend projectmanager is een interim-bidmanager dé persoon die uw organisatie scherpe vragen stelt en uitdaagt om net dat stapje extra te zetten om te komen tot een winnende aanbieding.

Win-win!

Naast de continuïteit en de frisse blik die een interim-bidmanager meebrengt, beschikt hij of zij over specialistische kennis en ervaring van tenders en aanbestedingen. U hoeft de bidmanager niet meer wegwijs te maken in het speelveld van tenders en aanbestedingen. Sterker, hij of zij signaleert het verbeterpotentieel in uw tenderproces door middel van Cinfield-tooling. Deze gebruikt de bidmanager voor de inrichting van een sterk tenderproces dat leidt tot winnende inschrijvingen. Zo kan de nieuwe vaste bidmanager direct starten in een soepel lopend tenderproces en kansen verzilveren. Win-win!