De 4 vragen voor mkb’ers die aanbestedingen willen winnen

Mkb’ers kunnen nog veel meer halen uit aanbestedingen. Ook al heeft de Aanbestedingswet van 2012 het voor mkb-partijen makkelijker gemaakt mee te dingen naar grote contracten, toch gebeurt dat nog te weinig, vindt MKB Servicedesk. Vaak komt dit omdat deze bedrijven te weinig kennis hebben van het aanbestedingsproces en niet precies weten wat er allemaal bij komt kijken om een winnende inschrijving te doen. Op zich begrijpelijk, maar door je als mkb’er een aantal vragen te stellen, kun je al heel snel bepalen of het de moeite loont om mee te dingen naar een overheidsopdracht.

Interview

Alexander Reuvers van Cinfield werd door MKB Servicedesk benaderd om zijn licht op deze kwestie te laten schijnen. Hij beschrijft in een interview het proces aan de hand van een vergelijking met de 100 meter sprint. De sprint is het doel van je inspanningen, betoogt hij. Om te winnen gaat daar een periode van goede voorbereiding aan vooraf. Je vergroot je kansen alleen al door in kaart te brengen wanneer er een sprint wordt gehouden, wanneer een overheidsopdracht wordt gepubliceerd. Integreer bidmanagement vervolgens in je organisatie en je komt de volgende keer dat er een sprint wordt gehouden goed beslagen ten ijs.

Grip krijgen op aanbestedingen

Uiteindelijk zien mkb-partijen vaak af van inschrijven, omdat ze het gevoel hebben geen grip te hebben op het proces. Het lijkt complex, maar als je je als ondernemer vier vragen stelt, hoef je je alleen maar te richten op aanbestedingen waarin je ook daadwerkelijk een goede kans maakt:

  1. Is het een kans?
  2. Kun je meedoen?
  3. Kun je winnen?
  4. Wil je winnen?

Aan de hand van deze vragen baken je af of je over de middelen beschikt om de klant een passende oplossing te bieden, maar ook of je over de middelen beschikt om je winkansen te vergroten, om een winnende inschrijving te doen.

Lees hier het hele interview.

Deel dit artikel:

Meer artikelen