Eerlijk aanbesteden
10 mei 2011 Isabelle Kooderings Clémens

Eerlijk aanbesteden

De complexiteit van de spelregels maakt het extra noodzakelijk om als ondernemer goed voorbereid te zijn op de praktijk van het aanbesteden, zegt Alex Reuvers, directeur van adviesbureau CINFIELD. Reuvers adviseert en ondersteunt ondernemers bij het inschrijven op aanbestedingen en tenders. “Vanwege de ingewikkelde procedures maken ook inkopers fouten. Ondernemers die goed op de hoogte zijn, kunnen daarop inspelen en hebben kans de aanbesteding alsnog te winnen.” Jezelf in bidmanagement bekwamen begint volgens Reuvers bij de bewust- wording dat aanbestedingsprocedures veel omzetpotentieel in de markt zetten. “Aanbesteden is een interessant aanknopingspunt om nieuwe business binnen te halen of een noodzakelijk traject om bestaande business te behouden,” zegt hij. “De rijksoverheid en ook gemeenten, zorginstellingen, scholen en waterschappen, zijn aanbestedingsplichtig. Daarnaast gaan steeds meer commerciële partijen, zoals groothandels en bouwbedrijven, over tot formele inkooptrajecten, ook al hebben zij niet die verplichting. We weten dat zeker de helft van de uitzendbranche met het fenomeen aanbesteden te maken heeft, maar jammer genoeg zien veel mkb’ers nog te veel obstakels om mee te bieden.”

Bron: Eerlijk aanbesteden, NBBU Form – Ondernemen in de Flexmarkt. Nummer 1, 2011